Cuti sekolah kompang mula dipalu!!!… renjis-renjis dipilih…

Musim cuti sekolah kembali lagi maka musim kenduri kendara juga turut bermula. Pelbagai jemputan akan diterima sama ada daripada kawan-kawan, rakan-rakan sekerja atau sanak-saudara. Maka pada bulan ini jugalah katering, jurugambar, kedai pengantin, mak andam dan perkhidmatan sewa khemah mula mengatur strategi untuk menjayakan majlis-majlis kahwin yang telah ditempah.

Sebagai orang yang dijemput adalah menjadi tanggungjawab untuk menghadiri setiap majlis yang dijemput. Bukan sahaja untuk memeriahkan majlis tetapi untuk mengenal pasangan pengantin supaya tidak menjadi cerita-cerita yang tidak sedap didengar seperti fitnah atau umpat-mengumpat.

Aku rasakan kisah kawanku ini boleh dijadikan tauladan apabila untuk menghadiri Majlis Kahwin. Cerita bermula pada tengah hari tadi apabila aku menerima panggilan telefon dari kawan lamaku untuk berjumpa denganku kerana berkebetulan datang ke tempat aku untuk menghadiri Majlis Perkahwinan kawannya.

“Wei.. Kau senang tak hari nie..? Aku duk dekat umah ko nie,” tanya kawanku sambil gelak-gelak.

“Aku ok jer… duk kat mane nie,”

“Aku baru saje keluar dari Dewan kahwin… malu wei…,” dia terus gelak-gelak.

“Ape yang malu and kelakar sangat nie…,” aku mula binggung dengan perangai kawanku ini. Kadang kala perangainya tidak berapa betul sikit.

“Malu wei… aku silap tarikh la… aku ingatkan kenduri kawan aku hari nie rupanya semalam. Aku siap masuk dewan lagi and siap nak makan lagi tapi tuk-tuk aku tengok muka pengantin mukanya bukan kawan aku tapi orang lain la.. makcik penyambut tetamu tu siap tanya aku lagi adakah aku kawan sipengantin. Aku dengan muka yang malu mintak maaf kat makcik tu and cakap silap tempat nak cover malu… Aku pun tengok la kad jemputan tu and baru perasan tarikhnya semalam… malunya aku…  Nak jumpa kat mane nie,?” terang kawanku panjang lebar. Aku yang mulanya binggung mula tergelak-gelak dengan kerenah kawan ku ini.

Disebabkan peristiwa kawanku itulah aku mula cari kad-kad jemputan kahwin dan menyalin tarikh-tarikhnya diatas kalendar agar tidak terjadi tragedi kawanku itu…

* gambar di ambil dari blog tujuh tin kosong
Leave a Reply

